Sunday, November 21, 2010

Jumlah orang miskin di Selangor membimbangkan

PETALING JAYA 20 Nov. - Kerajaan pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor sekali lagi digesa meningkatkan bantuan kepada rakyat miskin dan golongan kurang bernasib baik di negeri itu.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil (gambar) bimbang golongan itu tidak mendapat pembelaan serta bantuan sewajarnya berdasarkan jumlah peruntukan yang dikeluarkan kerajaan negeri.

Menurutnya, setakat ini Kerajaan PKR Selangor hanya membelanjakan RM14.6 juta untuk membantu 8,007 penduduk miskin berbanding RM98.7 juta yang dibelanjakan oleh Kerajaan Persekutuan untuk membantu 35,342 keluarga miskin termasuk orang kurang upaya (OKU), warga emas dan kanak-kanak di negeri itu.

"Kalau kementerian dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) tidak menampung kebajikan golongan miskin di Selangor, mereka akan berada pada tahap berbahaya kerana tidak mendapat pembelaan.

"Jumlah orang miskin di Selangor amat membimbangkan tetapi pembelaan daripada kerajaan negeri terlalu kecil. Justeru saya minta supaya jumlah bantuan itu ditingkatkan.

"Sewaktu parti pembangkang mengambil alih Selangor, banyak duit ditinggalkan oleh kerajaan BN di bawah bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Khir Toyo tetapi anehnya mengapa ia tidak diguna untuk menjaga kebajikan rakyatnya?" katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.
 

Beliau berkata demikian selepas menyempurnakan Program Sambutan Hari Raya Aidiladha dan Majlis Ibadah Qurban di Surau At-Taufiqiah, Taman Medan Cahaya, di sini hari ini.

Turut hadir pada majlis itu Pengerusi Mayang Selangor, Datuk Raja Hanifudin Raja Nong Chik; Penolong Setiausaha Agung Kehormat Perkim, Datuk Hasbullah L. Isa, ahli-ahli Perkim, Majlis Pertubuhan Ibu Tunggal Malaysia, anak-anak yatim serta penduduk sekitar taman tersebut.

Pada majlis itu, Shahrizat menyerahkan sumbangan antaranya daging korban dan kuih kepada 100 orang terdiri daripada saudara baru, ibu tunggal dan anak yatim.

Majlis itu dianjurkan bersama Sekretariat Pembelaan dan Pemerkasaan Wanita Islam (Senada) Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Perkim dan Majlis Pertubuhan Ibu Tunggal Malaysia.

Ditanya mengenai masalah suri rumah sekitar kawasan kediaman kerajaan (kuarters) di Putrajaya untuk mewujudkan pusat jagaan harian kanak-kanak, Shahrizat berkata, pihaknya akan membawa perkara itu kepada Perbadanan Putrajaya.

Beliau berharap Perbadanan Putrajaya dapat melihat kembali bagaimana untuk membantu suri rumah di kawasan tersebut mewujudkan taman asuhan kanak-kanak (taska) mengikut kaedah di bawah Akta Pusat Jagaan Kanak-kanak.

Mengenai masih ramai golongan OKU di negara ini yang tidak berdaftar, Shahrizat berkata, JKM sentiasa terbuka untuk urusan pendaftaran mereka.

Sumber - Utusan

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...